امروز یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 http://amozeshworld.cloob24.com
0

ساختار آموزشی

مطابق قانون عمومی تحصیلات عمومی مصوب سال1970، مراحل تحصیلی درکشور پادشاهی اسپانیا به شرح ذیل تنظیم گردیده است:

1- مقطع پیش دبستانی که خود از دوره مهدکودک ویزه کودکان رده های سنی5-2سال و دوره آمادگی ویزه کودکان رده های سنی 5-4سال متشکل می گردد.

2- آموزش پایه که برای کودکان رده های سنی13-6سال برنامه ریزی شده و به دو بخش

(بخش ویزه دانش آموزان رده های سنی10-6سال و بخش ویزه دانش آموزان رده های سنی13-11سال) مشتمل می گردد. شایان ذکر است که تحصیلات پایه در مدارس دولتی و خصوصی رایگان و اجباری است.

3- مقطع آموزش متوسطه که مدت زمان3سال به طول انجامیده و به دانش آموزان رده های سنی16-14سال ارائه می گردد.پس ازگذراندن این دوره، دانش آموزان ملزم به گذراندن دوره یکساله پیش دانشگاهی می باشند که درصورت توفیق در آن ازمجوز حضوردر دانشگاهها برخوردار می گردند.

4- آموزش عالی که خود بر سه مرحله اساسی مشتمل می گردد. در مرحله نخست دانش جویان طی سه سال به درجه دیپلماتورا (کاردانی) نایل می آیند در مرحله دوم دانش جویان طی دوره آموزش تخصصی دو ساله به اخذ مدرک کارشناسی نائل آمده وغالبا به عنوان مهندس و یا معلم به فعالیت می پردازند.در مرحله سوم دانشجویان ملزم به دفاع از تز(رساله) تخصصی خود جهت احراز درجه دکتری می باشند.

کودکان اسپانیایی از سن سه سالگی وارد مهد کودک (La Education infantil) شده و به مدت 3 سال تا سن 6 سالگی اولیه را فرا می گیرند. آخرین سال مقطع پیش دبستانی اجباری می باشد. آموزش ابتدائی (La Education Obligatoria) از سن 6 سالگی آغاز شده و تاسن 11 سالگی به مدت 5 سال ادامه می یابد. در این مدت دانش آموزان ضمن آشنایی با محیط اطراف، خواندن و نوشتن و دروس ابتدائی را فرا می گیرند. سپس دوره آموزش متوسطه(La Education Segundaria) ارائه می گردد. این دوره بر دو مرحله مشتمل می گردد طی دوره اول به مدت سه سال دانش آموزان موفق به کسب درجه فارق التحصیل دوره مدرسه و طی مرحله دوم به مدت سه سال دانش آموزان به احراز درجه تحصیلی موسوم به (Bachiller) نائل می آیند. در صورت تمایل دانش آموزان به ورود به دانشگاه دوره آموزش یک ساله پیش دانشگاهی Curso de orientacion Universitaria)) و یا ورود به دوره های آموزش حرفه ای La Formacion Profesinal)) نیز پشت سر گذارده می شود.

سال تحصیلی

سال تحصیلی در مراکز آموزش پیش دبستانی معمولاً از هفته اول ماه سپتامبر آغاز شده و تا پایان هفته ماه جولای ادامه می‌یابد. از جمله تعطیلات طولانی نیزمی‌توان به تعطیلات یک هفته‌ای کریسمس، تعطیلات یک هفته‌ای عید پاک و تعطیلات ماه آگوست اشاره نمود، گفتنی است که کودکان مراکز پیش دبستانی از مجوز حضور بیش از 9 ساعت در این مراکز برخوردار نمی باشند.

اهداف آموزشی

از جمله مهم ترین اهداف آموزشی مراکز آموزش پیش دبستانی می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

1- بهبود توان فیزیکی، ذهنی، احساسی، اجتماعی واخلاقی کودکان

2- تقویت روابط میان کودکان و والدین

3- کسب شناخت کافی از درک کودکان و تربیت آنان در جهت ارائه تصویر مثبت و واقعی از خود و دستیابی به احساس خود اعتمادی

4- ارزیابی و شناخت استعدادها و محدودیت‌های رفتاری و شخصیتی کودکان

5- تربیت کودکان در جهت گام برداشتن در حوزه روابط اجتماعی و تاکید بر آن

6- بهبود طرز تفکر کودکان در جهت احترام گذاری و مشارکت با سایر افراد جامعه

7- تقویت روحیه کودکان در جهت شناسایی جنبه‌های مختلف شخصیتی و استعدادی آنان به ویژه در پرداختن به فعالیتهای هنری و ورزشی

آموزش پایه

تاریخچه

تاریحچه آموزش پایه در کشور اسپانیا به (همزمان با تدوین سال 1812 میلادی مبانی سیستم آموزشی اسپانیا) باز می‌گردد. این در حالی است که نخستین تعریف واقعی از سیستم آموزش پایه طی سال 1875 میلادی همزمان با وضع آموزش عمومی) ارائه گردید. در این اثنا، آموزش پایه رسماً به عنوان سیستم آموزش لیبرال ارائه شده و بیش از یک قرن در راستای بهبود آموزش عمومی گام برداشت. بین سال‌های 1874 و1923 با اعمال تغییراتی در ساختار حکومتی، تغییراتی در سیستم آموزشی پایه در جهت بهبود آن اعمال گردید. در سال1931با اعلان موجودیت دومین حکومت جمهوری، آموزش اجباری و پایه رایگان تأکید کرد. پس از جنگ داخلی وتا سال1970، آموزش ابتدایی ابزاری در جهت انتقال عقاید و ایدئولوژی به شمار می‌آمد. در این اثنا، آموزش پایه به صورت آموزش‌های طبقه‌بندی شده کاتولیکی بود که دولت بر عملکرد آن نظارتی نداشت. این در حالی است که در سال 1945 از آموزش پایه به عنوان آموزش ملی یاد شده و مؤسسات آموزشی به ارائه آن از سال 1953 مبادرت نمودند.

مقطع آموزش پایه خود از دو مقطع آموزش ابتدایی ویژه دانش آموزان رده‌های سنی 14-11 سال متشکل می‌گردد. با تصویب قانونی آموزش ملی طی سال 1970، تغییرات اساسی در ساختار آموزش پایه کشور اسپانیا اعمال گردید. این فرایند بصورت قانونمند برای نخستین بار در کل سیستم آموزشی اسپانیا اعمال گردید که در جریان آن از مقطع آموزش پایه تحت عنوان آموزش اجباری ویژه دانش‌آموزان رده‌های سنی 14-6 سال یاد گردید. قوانین پویا در خصوص آموزش پایه طی سال1990 وضع گردید که به موجب آن بر تحصیلات اجباری برای کودکان رده‌های سنی 16-6 سال تأکید گردید

ساختار آموزشی

آموزش پایه خود از 3 مرحله و دو طبقه متشکل می‌گردد که هر یک از این مراحل شامل یک واحد زمانی است که در طول آن به آموزش و یادگیری و ارزیابی دانش‌آموزان مبادرت می‌گردد. هدف‌ای انجام چنین ارزیابی‌هایی کسب اطمینان از انطباق و ارتباط روش شناسی با ویژگی‌های دانش‌آموزان می‌باشد. برای هر گروه از محصلین یک معلم اختصاص می‌یابد که وی عهده دار مسؤولیت آموزش موضوعات درسی است. علاوه براین، دانش آموزان به دریافت آموزش‌هایی در حوزه‌های تربیت بدنی، موسیقی و زبان خارجی نائل می‌آیند. گروه‌های کلاسی براساس گروه‌های سنی تشکیل می‌گردد. از این روی، گروه بندی دانش‌آموزان براساس معیارهای متناسب با مؤسسات آموزشی صورت می‌گیرد.

اهداف آموزشی

از جمله مهم‌ترین اهداف آموزشی مراکز آموزش پایه می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

1- ارائه آموزش‌های پایه مشترک به دختران و پسران اسپانیایی.

2- اعطای فرصت‌های خاصی به دانش‌آموزان اسپانیایی درجهت برخورداری از دانش‌کافی در خصوص پیشینه فرهنگی و ملی.

3- آموزش خواندن، نوشتن و ریاضیات به دانش‌آموزان با هدف ایجاد استقلال فکری و روحی تدریجی در آنان.

4- توسعه استعدادها و توانایی‌های کودکان اسپانیایی در زمسینه‌های مختلفی علمی، فرهنگی، هنری، ورزشی و …..

5- بهره‌گیری همزمان از زبان اسپانیایی و دیگر زبان‌های خارجی.

6- شناخت و بهره‌گیری دانش‌آموزان از ابزارهای مختلف هنری جهت ابراز تصورات و عقاید خود.

7- ارائه آموزش‌های فیزیکی و تربیت بدنی به دانش‌آموزان در جهت پرورش و بهبود قدرت جسمانی آنان.

8- تقویت حسی خود اتکایی و اعتماد به نفس در دانش‌آموزان.

برنامه‌های آموزشی

از جمله مهم‌ترین برنامه‌های آموزش پایه که در زمره برنامه‌های اجباری آموزش به شمارمی‌آیند. می‌توان به دروس علوم طبیعی، علوم اجتماعی و فرهنگی، تربیت بدنی، ادبیات و زبان اسپانیولی، زبان و ادبیات محلی زبانهای خارجی و ریاضیات. اشاره نمود.

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه